lördag 17 oktober 2009

Reklamera

En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte är nöjd med varan. och sen anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.
Reklamering som man märker tidigt brukar vara produktfel, om du har haft produkten en längre tid kan man dra av för slitavdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar